به گزارش ایبِنا، غلامرضا سلیمانی در همایش دومین یادبود قربانیان سوانح ترافیکی کشور اظهار داشت: برقراری امنیت کلیدواژه تمامی نهادهای انتظامی جهان به شمار می رود اما سوالی که من در ابتدای سخنان خود مطرح می کنم این است که امنیت پایدار چیست و صنعت بیمه در کجای جغرافیای تامین امنیت و آرامش کشور قرار دارد؟
وی افزود: ماموریت اصلی صنعت بیمه گستراندن احساس واقعی امنیت و آرامش خاطر آحاد جامعه است و این ماموریت جز در سایه توانمندی شرکت های بیمه، حمایت دولت، تعامل بین دستگاهی و پرهیز از موازی کاری امکان پذیر نیست.
سلیمانی ادامه داد: تعریف ما از امنیت با تعریف امنیت در نهادهای انتظامی، از منظر روش اجرایی تفاوت دارد اما هدف نهایی تمامی مجموعه های حاکمیتی حفظ آرامش و ایجاد فضای امن برای کسب و کار و معیشت و زندگی روزانه مردم است که کاهش سوانح رانندگی و تلفات جاده ای یکی از مولفه های اساسی این ماموریت به حساب می آید.
رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: واقعیت این است که در زمینه ایمن سازی جاده ها، کنترل سوانح و خدمات رسانی پس از حادثه ضعف های زیادی وجود دارد هر چند آمار ارائه شده توسط برخی نهادهای غیرمسئول در زمینه رتبه بالای کشور ما در خصوص حوادث جاده ای قابل قبول نیست و سندیت ندارد. با این همه آمار رسمی که هر سال از سوی سازمان پزشکی قانونی منتشر می شود هم نگران کننده به نظر می رسد.
وی افزود: من اعتقاد دارم که هیچ یک از مشکلات زیرساختی کشور با تکیه بر احساس گرایی و شعاردرمانی حل نخواهد شد و در این خصوص باید با دیدی کارشناسانه و درک واقعیت و امکان سنجی به راهکار مناسبی برسیم.
این مسئول ادامه داد: پیشنهاد ما برای درمان این درد جانکاه تعامل با دستگاه هایی است که در کاهش تصادفات و تسکین آلام آحاد جامعه سهمی دارند. صنعت بیمه نیز با تمامی امکانات مادی و معنوی خود آمادگی دارد تا ضمن ایفای تمام تعهدات مالی خود به مسئولیت اجتماعی خود نیز پایبند باشد.
سلیمانی خاطرنشان کرد: نگاهی به پویش های مردمی و کمپین های اجتماعی و ایده هایی نظیر "همیار پلیس" این حقیقت را به اثبات می رساند که انجام کارهای فرهنگی همواره در کاهش تلفات جاده ای نقش مهمی را ایفا کرده و یکی از راهبردهای جدی نهاد ناظر بیمه کشور هم تاکید بر مقولات فرهنگسازی و آموزش است.
وی با بیان اینکه پیشگیری از حوادث جاده ای یک شعار دور از دسترس نیست. یک ایده قابل اجراست و در صورت هم افزایی نهادهای مرتبط، اتخاذ تصمیمات فنی و تمهیدات مدیریتی به آسانی قابل دستیابی است، گفت: از آنطرف نگاه خیریه ای و غیرانتفاعی به صنعت بیمه باید اصلاح شده و این حقیقت باور شود که شرکت های بیمه یک بنگاه اقتصادی به شمار می روند و از قانون تجارت پیروی می کنند. به عبارت ساده تر سهامداران صنعت بیمه نیز مانند دیگر نهادهای پولی و مالی به سود سرمایه های خود می اندیشند و طبیعی است اگر فعالیت های تجاری شرکت های بیمه با ضرر و زیان توام باشد انگیزه و جذابیت سرمایه گذاری در این عرصه به حداقل می رسد.
رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: پایین آمدن سطح توانمندی شرکت های بیمه یک پیام تلخ را با خود به همراه دارد. پیام تاسف آور کاهش ضریب امنیت اجتماعی و آرامش در کشور که چنین اتفاقی تمامی بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مملکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نقطه مقابل این نگرانی می توانیم شرایط را به گونه ای پیش ببریم که با کاهش سوانح و کاستن از حجم خسارات می توانیم سرمایه های صنعت بیمه را در بسته های متنوع بیمه ای سرمایه گذاری کنیم تا رفاه اجتماعی نیز سیر صعودی داشته باشد.
سلیمانی تصریح کرد: حرف ما این است که صنعت بیمه همزمان با ورود به عرصه ایجاد آرامش بخشی برای آحاد جامعه باید برای خود امنیت اقتصادی ایجاد کند و حق بیمه های تولید را به چرخه اقتصادی کشور وارد کند نه اینکه با تامین نقدینگی از سایر روش های غیرمنطقی به حق بیمه های دریافتی اضافه کرده و به خسارت دیدگان پرداخت کند که این عملیات مالی در هیچ یک از نظام های استاندارد اقتصادی، معمول و مرسوم نیست.
وی افزود: عوارض پرداختی صنعت بیمه به نهادهایی که در کنترل سوانح و خدمات پس از حادثه نقش دارند باید به گونه ای مدیریت شوند که اثرات مثبت آن هم به جامعه و هم به صنعت بیمه برگردد. بیمه گران و بیمه گذاران صنعت بیمه حق دارند از سرنوشت پرداختی های خود در قالب عوارض، آگاه شوند و صورت های مالی شفاف و گزارش های کامل آن را دریافت کنند. ما هزینه های مرتبط در راستای کاهش سوانح را یک سرمایه گذاری بزرگ می دانیم و روزی که شیب تلفات جاده ای،کاهش چشمگیری یابد قطعا روز جشن بزرگ صنعت بیمه خواهد بود.
رییس کل بیمه مرکزی با ارائه پیشنهادات صنعت بیمه در این زمینه اظهار داشت: ضرورت شناسایی تمامی نهادهای مرتبط با حوادث جاده ای از جمله شرکت های بیمه ای و انجام تکالیف قانونی آنان و تشکیل کمیته های مشترک و امضای تفاهم نامه همکاری، تقویت بخش نظارتی بر کیفیت هزینه های مرتبط با کاهش تلفات در حوزه های راهداری، اعمال قانون راهنمایی و رانندگی، عملکرد شرکت های خودروساز و خدمات رسانی درمانی، جا انداختن فرهنگ سختگیری در مراحل گوناگون تردد در جاده ها از فرایند دریافت گواهینامه تا جرایم تخلفات به نوعی که به کاهش تلفات منتهی شود و تامین شرایط مناسب در جاده های کشور اعم از استراحتگاه های مناسب و جذابیت های دیگر برای کاهش فشار بار روانی ناشی از خستگی رانندگان از سوی تمامی دستگاه های مرتبط پیشنهادات صنعت بیمه برای کاهش خسارات است.